Outsourcing IT |
Wpisany przez Administrator | ||||
niedziela, 15 marca 2009 18:05 | ||||
Outsourcing IT - ewolucja potrzeb
Outsourcing IT w PolsceFirmy w Polsce nadal niechętnie sięgają po usługi zewnętrzne. Małe firmy wykorzystują coraz większe umiejętności młodych pracowników, którzy od młodości mieli kontakt ze sprzętem komputerowym, a duże utrzymują własne bardziej lub mniej rozbudowane departamenty IT. Podobna sytuacja ma zresztą miejsce również w instytucjach publicznych. Z tych też powodów wiele potrzeb zaspokajanych jest wewnętrznie.
Tak więc można z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że sieć komputerowa serwisowana przez "Pana Janka" będzie bardziej zawodna i mniej bezpieczna od sieci stworzonej zgodnie z zaleceniami wykwalifikowanego serwisanta z odpowiednim doświadczeniem. Outsourcing IT a TCO (koszty utrzymania)Kolejnym aspektem serwisu systemu informatycznego w przedsiębiorstwie są jego koszty utrzymania (TCO), niezawodność i bezpieczeństwo (mające znaczny wpływ na TCO). W wielu, szczególnie małych firmach jest wyjątkowo trudno wymóc na zarządzających rozwiązania kompleksowe (to nasza kolejna przypadłość - uwielbienie prowizorki, wystarczy popatrzeć na drogi - co roku łatane są te same dziury), które choć w danym momencie są droższe od "łatania dziur" to w dłuższym okresie czasu nakłady poniesione na ich wdrożenie zwracają się w postaci mniejszych kosztów utrzymania (serwisu) oraz kosztów, które często nie są kojarzone z eksploatacją systemu informatycznego... a jednak są z nim związane jak np: koszty związane z awarią sieci komputerowej, która powoduje brak możliwości wystawienia faktur a co za tym idzie sprzedaży towarów i blokuje pracę wszystkich osób pracujących przy komputerach (np w dziale księgowości, zbytu itd). W tym wypadku zakład ponosi straty związane z niemożliwością sprzedaży (traci zysk ze sprzedaży) oraz koszty wynagrodzeń osób, które nie mogą pracować w związku z awarią. Mogę w tym miejscu przytoczyć przykłąd jednego z moich klientów: Do czasu wdrożenia kompleksowego rozwiązania zgodnie z moimi sugestiami usterki systemu informatycznego (sprzętu, oprogramowania) występowały regularnie czasem "tylko" utrudniając a czasem wręcz uniemozliwiając sprzedaż - co w przypadku firmy handlowej jest praktycznie uniemożliwieniem prowadzenia działalności. W 2003 roku zostało wdrożone komleksowe rozwiązanie obejmujące modernizację sieci komputerowej, wymianę sprzętu oraz "postawienie" dedykowanego serwera. Od tej pory wizyty serwisu odbywają się średnio co 6 miesięcy, i to nie w celu usunięcia usterki, a tylko sprawdzenia systemu i jego konserwacji. W ciągu ostatnich 6 lat nie zdarzyła się sytuacja, w której sprzedaż byłaby niemożliwa z powodu usterki systemu informatycznego. Więc opłacalność rozwiązań kompleksowych, wdrażanych przez profesjonalistów jest niewątpliwa, jednak często brakuje świadomości kadrze zarządzającej.
Temat Systemów Informatycznych Zarządzania - zarówno od strony softwarowej jak i hardwarowej - jest dość szeroki więc będzie kontynuowany w kolejnych artykułach. |
||||
Poprawiony: sobota, 20 lutego 2010 01:00 |